
A TV műsor sokat változott az utóbbi években. A nézettségi rekordokat olyan vetélkedők, valóságshow-k vagy éppen magyar szappanoperák tartják, amelyekben a butaság és a gagyiság dominál. Értéket ez nem közvetít, vagy csak a fogalom változott. Az érték ugyanis a mi figyelmünk. Jabronka Richárd cikke.
Amikor egy előadáson a nemrég elhunyt Vágó István (R.I.P.) beszélt a televíziózásról, mint szakmáról, nagy hangsúlyt fektetett a nézői érdeklődés és igény megváltozására. Egészen pontosan így fogalmazott:
„Régen az emberek azokra voltak kíváncsiak, akik okosabbak náluk. Ez egy ideje megváltozott, most azok érdeklik őket, akik butábbak náluk, és ennek hangot is adnak.”
A médiafogyasztási szokások megváltozását jól mutatja a TikTok térhódítása. Azon túl, hogy a szerencsejátékhoz hasonló, erős függőséget okozhat ez a platform a WMN cikke szerint, nagyon gyorsan változik rajta minden. Egyik pillanatban még egy kiabáló nő van a képernyőn, a másikban egy éneklő férfi, a harmadikban egy álarcos kutya.
Ugyanez igaz a recepteket bemutató szakács műsorok műfaji változására. Aki régen félórás videót nézett egy süteményrecept elkészüléséről, az most a TV-s főzőműsorokat (vetélkedőket) fogyasztja. Ezekben nem is a főzés, hanem sokkal inkább a gyorsaság és a balhé a lényeg. Azt nem tudjuk meg, hogy miként készül el egy étel, de azon megdöbbenhetünk, hogy a séf lever mindent „spontán” az asztalról. Mindeközben a teljes adás alatt komoly érzelmi nyomás alá helyezik a feltörekvő szakácsokat, ezzel is pörgetve a műsort és az izgalmakat.
Ha átkapcsolunk, gazdag tiniket láthatunk, vagy éppen házasodni akaró mezőgazdászokat, akik az alpárisággal láncolják oda a csatornához a nézőt. Akadnak még értelmes vetélkedők is, ilyen az ATV néhány műsora, például a Géniusz vagy az 500. Ezekből tanulhatunk is.
A TV műsor az igényeinkre készül
A fenti mondatot nagyon nehéz lenne cáfolni. A TV műsor bizony a mi igényeinkre készül. Ha csak vetélkedőket, vagy minőségi filmeket akarunk nézni, akkor a kereskedelmi csatornák és az internetes platformok ezt „főzik elénk”. Ha viszont alpári szöveget, síkhülye embereket, a színészi tehetségtől fényévekre álló színészeket, akkor a csatorna ilyet fog gyártani.
Noha a televíziózás minden lehetséges eszközével manipulál is minket a TV, végső soron mi döntünk. A kérdést magunknak kell feltenni: tényleg ezeket akarjuk?
Jabronka Richárd
Az Ellenszél további cikkeiért kattints ide!