A kisteherautóknak megfelelő laprugóra és erősítésre van szüksége

Egy átlagos személygépjármű megfelelő működtetéséhez rengeteg alkatrész és eszköz állapotára kell odafigyelni, egy kisteherautó esetében pedig ez még fokozottabban igaz. Az egyik legfontosabb terület az, hogy a jármű mennyire vezethető menet közben, valamint hogy mennyire birkózik meg az aktuális teher szállításával. Ebben jelentenek nagy segítséget a laprugók.

 

Miben segítenek a laprugók a kisteherautók esetében?

 

Ha megnézzük hogyan néz ki egy átlagos laprugó, elsőre nem fogunk semmi különöset látni. Viszont amennyire egyszerű eszköz, legalább annyira nagyszerű is. Hatalmas szerepet játszik az autó stabilitásában, így a megfelelő eszköz beszerzése kulcsfontosságú. Szerencsére ma már könnyedén megoldható az olyan oldalaknak köszönhetően, mint amilyen a Weber Autotechnik is.

 

A nagy terhek mozgatása hatással van a jármű vezethetőségi tulajdonságaira is. Ez azt jelenti, hogy befolyásolja a lengési paramétereket, a súlypont is áthelyeződhet, így nagy szerep hárul az olyan kiegészítőkre, amelyek ezeket a hatásokat próbálják mérsékelni, vagy kordában tartani. A laprugók kiváló megoldást jelentenek erre a jelenségre, sőt, nemcsak a teher elviselésében nyújtanak segítséget, de a hossz- és keresztirányú erőket is képesek felvenni. 

 

Ha egy kisteherautó mozgásban van, a futóműve megállás nélkül ki- és berugózik, eközben a laprugó mindkét vége közötti távolság, valamint az íveltsége is változik. Ennek köszönhetően csillapítja a lengési hatást, mivel a nagy részét a saját mozgása által elnyeli, így kanyarodás, nagyobb teher kilengése során a sofőr kevésbé fogja érezni a negatív hatásokat.

 

Egyáltalán nem mindegy milyen laprugót választunk

 

A laprugók is természetesen folyamatosan fejlődnek, a gyártók megállás nélkül kísérleteznek újabbnál újabb kialakítással, hogy minél hatékonyabban tudják elvégezni a rájuk bízott feladatokat. Miért van erre szükség? 

 

Minden jármű más, azok is folyamatosan változnak, így minden kialakításhoz, tömeghez teljesen más kiegészítőre van szükség. A laprugó fő feladata az, hogy a jármű egész dinamikájára hatással legyen, ehhez pedig többféle megoldásra is szükség lehet.

 

A régebbi járművek többsége klasszikus trapéz laprugót használt, de mára ez megváltozott, és megjelentek a parabolikus változatok, amelyek 30-50%-kal is könnyebbek az előbbinél, mégis ugyanakkora terhet képesek elviselni.

 

Az innováció már itt is itt van

 

Nem csupán a trapéz és parabolikus laprugók azok, amelyek teljesen leuralják a piacot. Már itt is megjelentek az okosabb megoldások, mint amilyen a “műanyag” kompozit változat is. Itt azonban érdemes kiemelni, hogy egyelőre még nagyon lassú a fejlesztése, de a jövő mindenképpen ebbe az irányba halad, mivel ezek sokkal nagyobb hatékonysággal rendelkeznek.

 

Laprugóra mindenképpen szükség van a kisteherautóknál, hogy a vezethetőség és a biztonság minél magasabb szinten legyen.



loading...