Karikó Katalin felhívást intézett az idősekhez: komoly veszélyben lehetnek

Karikó Katalin nevével élnek vissza a csalók.
Karikó Katalin portréja, háttérben hamis internetes hirdetések képei.

Karikó Katalin, a Nobel-díjas kutató ismét kénytelen volt megszólalni, miután újabb hamis videók és internetes hirdetések jelentek meg, amelyekben csalók visszaélnek a nevével és képmásával. A professzor Facebook-oldalán kért mindenkit arra, hogy ne dőljenek be az álhirdetéseknek, és ne vásároljanak olyan készítményeket, amelyekhez állítólag ő adta a nevét.

A bejegyzésében Karikó világosan fogalmazott: „Nem árulok semmilyen gyógyszert sem az interneten, sem máshol.”Mint írta, több idős embert is becsaptak ezek a csalók, akik az ő hitelességét kihasználva próbálnak hasznot húzni mások bizalmából.

A legújabb hamis reklámokban „cukorbetegeknek szánt étrendkiegészítőt” vagy „térdfájdalmak elleni csodaszert” ajánlanak, amelyről azt állítják, hogy Karikó fejlesztette. A csalók azt ígérik, hogy a készítmény „24 óra alatt csodás gyógyulást” hoz. A kutató hangsúlyozta: semmilyen ilyen termékhez nincs köze, és soha nem járult hozzá a nevének felhasználásához.

Karikó Katalin arra is felhívta a figyelmet, hogy ezek az álvideók és hirdetések sokszor mesterséges intelligenciával készülnek.

A hamis beszéd monoton, a szöveg nyelvtanilag hibás, a reklámok pedig sürgető kifejezésekkel próbálják vásárlásra bírni az embereket. Gyakori trükk, hogy a csalók azt állítják: „a videó csak 24 órán át elérhető”, vagy „a termék kipróbálása esetén akár 1 millió forintot is visszafizetnek”. Ezek mind a megtévesztés részei.

Karikó Katalin külön kiemelte: komoly veszélyben vannak azok, akik bedőlnek ezeknek a reklámoknak és megvásárolják a hamis gyógyszereket. Az ilyen szerek ismeretlen összetételűek lehetnek, akár súlyos egészségkárosodást is okozhatnak. Ráadásul a vásárlók nemcsak a pénzüket veszíthetik el, hanem az egészségüket is kockáztatják.

A professzor mindenkit arra kér, hogy vásárlás előtt mindig ellenőrizze a forrást, konzultáljon orvosával vagy gyógyszerészével, és soha ne higgyen olyan hirdetésnek, amely túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. „Ezek a reklámok hamisak, és semmi közöm hozzájuk” – írta.

Az interneten terjedő álhírek és csalások korában különösen fontos a tudatosság, hiszen a csalók leggyakrabban az időseket és a betegeket célozzák meg. A tudományos hitelességre hivatkozó átverések nemcsak pénzügyi, hanem egészségügyi veszélyt is jelentenek – épp ezért minden kattintás előtt érdemes kétszer is meggondolni, kiben bízunk meg.

Ne állj meg itt! Olvass tovább, hogy tájékozott maradj. Kövess minket a Facebookon is!

loading...