Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalára feltöltött videóban jelentette be, hogy
Magyarország számára előnyös és biztonságos hitelszerződés született a Budapest-Belgrád-vasútvonal létrehozására Magyarország és Kína között.
A pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a szerződés aláírásával megkezdődhet az építkezés, amellyel a térség logisztikai központjává válhat Magyarország.
Varga elmondta, a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A pénzügyminiszter szerint a megállapodás pénzügyi feltételei a piacon jelenleg elérhető államadósság-finanszírozási lehetőségekkel összevetve is kedvezményesek.
A hvg.hu megjegyzi, a vasútvonallal kapcsolatos építkezési iratokat tíz évre titkosítja a kormány, a parlamenti vitán pedig kiderült, a beruházás költségei 700 milliárd forintnál járnak, de a kormány szerint megéri a projekt.
A pénzügyi tervezést és a kiszámíthatóságot erősíti a tárcavezető mostani közlése szerint, hogy a hitel fix kamatozású, így a piaci körülmények esetleges romlása esetén sem változnak a feltételek. Varga Mihály kiemelte: a hitelszerződés lehetővé teszi az előtörlesztést is, ennek megfelelően a kormány folyamatosan vizsgálni fogja a piaci feltételeket, és amennyiben az Magyarország számára előnyös, kezdeményezni fogja az előtörlesztést.
Az ellenzéki pártok már több éve tiltakoznak a vasútvonal megépítése ellen, a DK például az Európai Bizottsághoz fordult, mert a párt szerint
a Fidesz a paksi bővítés után szintet lép az idegen érdekek szolgálatában, hiszen Kína kétszeresen nyer a vasúton, és úgy látják, hogy a vasútvonal felépítésével a kormány nemcsak a magyar, hanem az európai érdeket is elárulja.
A szaksajtó szerint a beruházás kétezer-négyszáz év alatt térülhet meg.