
Ne induljon el megszokásból december közepén, mert nyakunkon a menetrendváltás 2025! Az év egyik legjelentősebb közlekedési átalakítása során az új buszmenetrend közel ezer magyar település életét írja át. A jogszabályi szigorításnak köszönhetően olyan falvak és városok között nyílnak közvetlen járatok, ahol eddig nehézkes volt az eljutás, Budapest felé pedig több vonalon is „metró-sűrűséggel” indulnak majd a buszok.
Minden év decemberében életbe lépnek a változások, ám a menetrendváltás 2025-ben más lesz, mint a megszokott finomhangolások. A személyszállítási törvény legutóbbi módosítása ugyanis konkrét „alapellátási kötelezettségeket” írt elő a szolgáltatónak. Ez a száraz jogi kifejezés a gyakorlatban azt jelenti: az állam garantálni akarja, hogy az ország bármely pontjáról átszállás nélkül, vagy kiszámítható módon el lehessen jutni a fontosabb központokba.
Mit jelent az „alapellátás” a gyakorlatban?
A mostani átalakítás vezérelve a garancia. December 14-től, amikor élesedik az új buszmenetrend, a tervezőknek biztosítaniuk kell, hogy:
-
Minden településről a saját járásközpontjába naponta legalább három pár közvetlen járat induljon.
-
A járásközpontok és a megyeszékhelyek között pedig naponta minimum két pár közvetlen busz közlekedjen – a hét minden napján.
Ez a vidéki Magyarországon sok helyen jelentős előrelépést jelent, hiszen nem teljesen új, üresen kongó járatokat indítanak, hanem a meglévő hálózatot foltozzák be: hosszabbítják a vonalakat, betérnek eddig kihagyott településekre, és ésszerűsítik a csatlakozásokat.
Nagyvárosi tengelyek: Sűrűbb járatok a főváros felé
A változás nemcsak a kistelepüléseket, hanem a távolsági közlekedést is érinti. Az új tarifarendszer (vármegye- és országbérletek) miatt megnövekedett utasszámhoz igazodva több kiemelt vonalon bővül a kapacitás.
A legnagyobb nyertes valószínűleg a Budapest–Salgótarján viszonylat. A 21-es úton közlekedő járatok a nap nagy részében 30 percenként indulnak majd, sőt, csúcsidőben 20 perces követési idővel számolhatnak az utasok.
Hasonló fejlesztésekre számíthatnak a Dél-Alföldön utazók is: Budapest és Hódmezővásárhely között napközben kétórás ütemben járnak majd a gyorsjáratok, amit az orosházi és battonyai buszok egészítenek ki.
A hiányzó láncszemek pótlása: Végre összekötik, amit eddig nem
A szakemberek évek óta küzdöttek azzal a problémával, hogy bizonyos szomszédos megyeszékhelyek között abszurd módon nem volt közvetlen kapcsolat. A menetrendváltás 2025 során ezt a hiányosságot több helyen orvosolják. A leglátványosabb példa Kecskemét és Szekszárd esete: itt eddig nem teljesült a törvényi minimum, mostantól viszont munkanapokon hosszabbított járatokkal, hétvégén pedig teljesen új közvetlen járatpárokkal kötik össze a Duna-Tisza közét a Dunántúllal.
Ugyancsak javul a helyzet Budapest és Kaposvár között (két új gyorsjárattal), illetve Pécs és Kaposvár, valamint Pécs és Szekszárd között is, ahol a munkába és iskolába járáshoz igazították az új indulásokat.
Helyi szintű finomhangolások: Borsodtól a Kunságig
A térképre ránézve látszik, hogy az ország szinte minden szegletében hozzányúlnak a menetrendhez. Néhány kiemelt példa a helyi változásokra:
-
Borsod-Abaúj-Zemplén: Cigánd és Gönc felől is új közvetlen járatok indulnak Miskolcra, ami jelentősen csökkenti az utazási időt az ott élőknek.
-
Nyírség: Csenger és Ibrány térségéből könnyebben elérhetővé válik Nyíregyháza és Debrecen.
-
Fejér vármegye: Csákvár és Gánt környékén új körjáratok segítik a ráhordást Székesfehérvárra és Budapestre.
Hol tájékozódhat?
Mivel a módosítások közel ezer települést érintenek, erősen ajánlott, hogy mindenki, aki december 14. után utazik, ellenőrizze az új buszmenetrend részleteit. A változások és az új indulási idők már elérhetőek a MÁV Zrt. és a Volánbusz hivatalos weboldalain, valamint a menetrendi keresőkben.
További cikkeinkért kövesd az Ellenszél Facebook-oldalát is!