
A karácsony a szeretet ünnepe, de az ajándék nem mindig telitalálat. Ha nem jó a méret vagy a szín, ismerni kell a jogainkat. A magyar jogszabályok 2025-ben is pontosan rögzítik a visszaküldés feltételeit. Nem mindegy azonban, hogy az interneten vagy egy üzletben vásároltunk.
Az internetes vásárlás a legerősebb fegyver
Ha az ajándékot webáruházból rendelték, a vásárlót megilleti a 14 napos elállási jog. Ez a jogszabályi lehetőség az egyik legfontosabb védelem a fogyasztók számára. Ilyenkor indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket, és visszakérhetjük az árát.
A 14 napos határidő a termék átvételétől számít. Fontos tudni, hogy a csomagolás felbontása nem szünteti meg ezt a jogot. A terméket ki szabad próbálni, pont úgy, mintha egy üzletben lennénk. Ha viszont láthatóan használták, az eladó értékcsökkenést vonhat le. Figyeljünk a kivételekre, mint a higiéniai termékek vagy az egyedi feliratos tárgyak. Ezeket a boltok nem kötelesek visszavenni.
Mi a helyzet a fizikai üzletekkel?
Sokan hiszik, hogy a boltok kötelesek visszavenni a hibátlan árut. Ez azonban óriási tévhit 2025-ben is. Ha a termék nem hibás, a kereskedő nem köteles cserére vagy pénzvisszafizetésre.
Szerencsére a legtöbb nagy áruházlánc önként vállal hosszabb csereidőt. Ez gyakran 30 vagy akár 60 nap is lehet az ünnepek után. Érdemes még ma előkeresni a blokkot vagy a nyugtát. Ezek nélkül ugyanis szinte esélytelen a reklamáció. Mindig tájékozódjunk az adott bolt saját szabályzatáról a vevőszolgálaton.
Jótállási szabályok és az új 50 ezres határ
Ha az ajándék hibás, akkor a jótállás (garancia) szabályai lépnek életbe. 2025-ben is a sávos rendszer van érvényben Magyarországon. A 10 és 250 ezer forint közötti termékekre legalább 2 év jótállás jár. A 250 ezer forintnál drágább cikkekre pedig már 3 év a kötelező idő.
Fontos változás, hogy 50 000 forint alatt már nem kötelező a külön jótállási jegy. Ilyenkor a sima nyugta vagy számla is elegendő a jogérvényesítéshez. Ne hagyjuk, hogy a kereskedő elutasítson minket a külön papír hiánya miatt! Első körben javítást vagy cserét kérhetünk a hibás termékre. Ha egyik sem lehetséges, csak akkor tarthatunk igényt a pénzünk visszatérítésére.
Legyünk tudatosak, és ne féljünk kiállni az igazunkért! A blokk megőrzése a legfontosabb lépés a sikeres ügyintézéshez.